Masa skriver

Masa skriver

Inga kommentarer till Masa skriver

Nerjan harjoitusleiri 2 – 16.5.2014

Harjoitusleiri Nerjassa, Espanjassa on juuri päättynyt ja kirjoittelen tätä 4,5h kotimatkalennolla.

Espanjassa oli loistavat ilmat koko leirimme ajan.
Aurinko helli yhtä päivää lukuun ottamatta meitä joka päivä lähes pilvettömältä taivaalta.
Saimme nauttia joka päivä reilusti yli 20 asteen lämmöstä, jota juuri tulimme hakemaankin.
Majoituksemme oli noin 50m päässä kentästä ja ”punttisalista”, joten se oli hieno juttu.
Koko alue, jossa asuimme oli hieno ja rauhallinen, pihalla oli uima-allas, auringonottopaikat ja ehkä tärkeimpänä, näkymä suoraan kentälle.

Majoitustilat  ja kenttä kuvattuna samasta kohdasta erisuuntiin.

Nerjassa ihmiset olivat ystävällisiä ja ainakin minä viihdyin hyvin.
Kaikki tarvittava oli hyvin lähellä, alue oli rauhallinen ja oli helppo keskittyä pääasiaan.
Paikallinen hierojakin oli riittävän hyvä, joten olosuhteet olivat erinomaiset.
Viimeisenä päivänä, torstaina, pääsimme vielä seuraamaan paikallista pyhimysjuhlamarssia, joka oli ainakin minun mielestäni hienosti toteutettu tapahtuma.

 

Linda lähti Nerjaan Suomesta yötä vasten 3.5 lauantaina ja minä menin perässä 6.5 tiistaina.
Koska yhteinen lähtömme kotiin oli tänään 16.5 jo aamulla klo 7.35, jäi Lindalle yhteensä 12 varsinaista leiri- ja harjoituspäivää ja minä olin paikalla 9,5 päivää.
Helmikuun loppupuolella alkaneen kuumeilun ja siksi pidetyn 6 viikon täydellisen tauon vuoksi leirin pääasiallinen tavoite oli nostaa Lindan harjoituksen sietokykyä ja ominaisuustasoa lyhyessä ajassa mahdollisimman korkealle, käyttämällä koko leiriaika erittäin intensiivisiin ja koviin harjoituksiin.
Valmennuksellisesti leirillä oli kuitenkin välillä oltava tehollisesti matalampitehoisia harjoituksia, jotka teimme silloin vastaavasti erittäin pitkinä harjoituksina.
Koska koko leirillä oli vain 2 harjoitusta, jotka kestivät alle 2 tuntia, pisimpien kestäessä yli 3 tuntia, joiden päälle tulee joka kerta yhteensä 45 – 60min. verryttelyjä, käytettiin 12 päivän aikana yli 28 tuntia harjoitteluun ja reilut 10 tuntia verryttelyihin. Yhteensä kentällä ja kuntosalilla siis vietettiin aikaa lähes 40 tuntia.
Lepopäiviä oli 2 kpl, tuloviikon keskiviikko ja seuraava sunnuntai.

Koska leiri oli kovin ja ohjelmallisesti tiukin Lindan urheiluhistoriassa, nousi harjoittelun rytmitys erittäin tärkeään asemaan. Uskon sen onnistuneen erittäin hyvin, koska leirin kovuudesta huolimatta, ei koko aikana Lindassa esiintynyt minkäänlaista ”jumia”, joka olisi haitannut harjoittelua.
Rytmityksen onnistumisesta kertoo myös se, että voimaominaisuudet kehittyivät koko leirin aikana ja olivat lähes ennätystasoa leirin toiseksi viimeisenä päivänä. Myös paikalta lähdöllä tehdyn 30m juoksutestin ajat olivat leirin toiseksi parhaat, toiseksi viimeisenä päivänä.
Nopeus ja voimatasot oli siis pystytty säilyttämään ja jopa hieman parantamaan, harjoittelun kovuudesta huolimatta.

Nerhan –leiri toi myös vahvasti esiin hypyn tekniset puutteet, mutta koska niiden korjaaminen ei ollut leirin ykköstavoite, vaan ominaisuudet, emme edenneet tekniikan korjaamisessa paljoakaan, mutta jonkin verran kuitenkin.
Nyt kun Lindan harjoitettavuus ja ominaisuustasot alkavat taas olla huippu-urheilijatasoa päästään keskittymään jatkossa enemmän myös teknisiin ongelmiin.

 

Leiri yhteenveto:

Yhteenvetona Nerhasta sanoisin, että onnistuimme erittäin hyvin.
Harjoittelun sietokyky saatiin nostettua tosi hyvälle tasolle.
Ominaisuudet kehittyivät ja niiden vaikutus nähdään tulevan, kevyen harjoitusviikon jälkeen.
12 päivässä tehtiin yhteensä 16 harjoitusta.
Lindalla oli kaksi lepopäivää, joten harjoituspäiviä oli 10kpl (k.a 1,6 harjoitusta / harjoituspäivä).
Hierontoja oli tuona aikana 3 kertaa a´1 tunti.
Erilaisia juoksuvetoja vedettiin yhteensä lähes 13 kilometrin verran, joista vain noin 5 km oli alle 90 % teholla tehtyjä juoksuvetoja.
Voimaharjoituksissa ja yhdistelmäharjoituksissa nostettiin yhteensä 17.500kg erilaisilla nostotavoilla, mutta pelkkää tankoa ja levypainoa käyttäen.
Hyppelyitä tehtiin noin 500kpl.
Ponnistuksia yli 700kpl, joista valtaosa sisälsi selkeän vauhdista tulleen ”törmäyksen” ja olivat näin ns. iskuttavia ponnistuksia.
Edellä mainittujen, nopeus-, voima-, hyppely-, ponnistus- ja tekniikkaharjoitteiden lisäksi käytimme harjoituksissa 14 kertaa eri harjoitteita, jotka eivät kuuluneet näihin ryhmiin (kuten koordinaatioita, rappujuoksua, pään yli taakse, tai eteen tehtävää kuulan heittoa yms.).
Hieno leiri, nyt Lindalla on kevyt harjoitusviikko ja sitten mahdollisesti kohti uutta leiriä vielä ennen kuin kilpailukautta aloitellaan.

Palaan taas asiaan, kunhan on nähty leirin vaikutukset kotimaan harjoituksissa ja seuraava intensiivisempi harjoitusjakso käynnistyy.
Suomalaista kesää odotellessa.

 

Matti

Leave a comment

Back to Top